سينماي ايران
    

       << سریال «بهترین سال های زندگی» به زودی تولید می شود >>








جابر قاسمعلی نویسنده و کارگردان درباره پروژه های جدید خود گفت: در حال حاضر کار نگارش یک سریال ۲۶ قسمتی با نام «بهترین سال های زندگی» را به پایان رسانده ام. این کار به سفارش شبکه سه سیما و با کارگردانی داریوش فرهنگ قرار است ساخته شود و تهیه کننده این سریال محمد مسعود است و در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید تا اواخر شهریور ماه سال جاری آن را کلید می زنیم.

وی افزود: این سریال فضایی ملودرام دارد و داستان زندگی مردی ۵۵ ساله را از دوران کودکی تا حال حاضر را روایت می کند. فیلم نامه این سریال را بر اساس یک داستان خارجی به نام «مهاجران» نوشته «هاروارد فاس» نوشته ام.

قاسمعلی درباره سریال دیگری که محصول شبکه یک سیما است، توضیح داد: جدیدا نگارش فیلم نامه سریالی در ژانر کودک را به سفارش شبکه یک سیما شروع کرده ام. داستان آن درباره تعدادی بچه های خیابان در شمال کشور است. تهیه کنندگی این کار تلویزیونی را بهروز مفید به عهده دارد.

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: کار دیگری که در دست نگارش دارم ملودرامی درباره موضوعات معاصر است و هنوز عنوان خاصی برای ان درنظر نگرفته ام. محسن وزیری تهیه کنندگی این اثر سینمایی را به عهده دارد.






<< مریم سعادت: تئاتر عروسكی آنقدر حقیر شده که آدم دلش برای آن می سوزد >>



مریم سعادت، هنرمند حوزه نمایش عروسکی و بازیگر، با توضیح این نکته که تئاتر عروسکی مختص کودکان نیست و می تواند برای بزرگسالان نیز ساخته شود، می گوید: به دلیل ناشناخته ماندن کاربردهای تئاتر عروسکی، عده ای گمان می کنند که این نوع از تئاتر صرفا مختص کودکان است.

وی بها داده نشدن به کار عروسکی را دغدغه اصلی خود در این حوزه برمی شمرد و توضیح می دهد: هر دو سال یک بار، جشنواره ای در این خصوص در کشور راه اندازی می شود، در همان روزها تقلایی انجام می شود و تا دو سال بعد و جشنواره بعدی، دیگر خبری نیست.

سعادت می گوید: تخصیص تنها یک سالن تئاتری در شهر به کارهای حوزه کودک و نوجوان اصلا جوابگو نیست، ضمن آنکه اکثریت مردم آن سالن را نمی شناسند.

وی معتقد است؛ از تئاتر به صورت عام هم خبری نیست، چه برسد به تئاتر عروسکی!

سعادت تاکید می کند "کار عروسکی در ایران حقیر است" و توضیح می دهد: کسانی که مسئولان و متولیان تئاتر در کشور هستند، یا علاقه ای به کار عروسکی ندارند، یا دغدغه ندارند و یا اینکه آن را نمی شناسند. این نگاه به جریان عروسکی در کشور، مختص یک یا دو سال نیست و همواره تئاتر عروسکی شاهد چنین برخوردهایی بوده است.

این هنرمند حوزه تئاتر عروسکی با اشاره به اینکه؛ تئاتر عروسکی هم یک شیوه بیان است که باید فرصت پیدا کند تا خودش را نشان دهد، در بیان انتقاد خود می گوید: شرایطی فراهم نشده تا مردم در حوزه تئاتر عروسکی، کارهای متنوع و گوناگون تماشا کنند و در انتخاب این نوع تئاتر سلیقه داشته باشند و کار خوب را از بد و متوسط تشخیص دهند.

وی معتقد است: ما به اندازه کافی آدم های داریم که علاقه و دغدغه شان تئاتر عروسکی است و در این راه متحمل سختی های فراوان شده اند، اما از آنجاکه فضای کار مناسب برای آنها وجود ندارد، به سمت تلویزیون و کارهای نازل آن کشیده می شوند.

سعادت با انتقاد از بی توجهی مسولان به تئاتر عروسکی، از بی رغبتی نهادهای خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه خبر می دهد و می گوید: هر وقت آنها "بسم الله" گفتند، بچه های عروسکی از دل و جان فعالیت می کنند.

وی درباره شرایط یک هنرمند عرصه تئاتر عروسکی می گوید: اگر متنی که هنرمند تئاتر عروسکی ارائه کرده، تصویب شود، چندرغاز کمک هزینه به آن می دهند که نه پول دکور می شود، نه ساخت عروسک و نه گروه. هنرمند باید از جیب پول داشته باشد و بگذارد تا بتواند کار عروسکی کند و متاسفانه این سرنوشت تئاتر عروسکی در کشور ماست.

سعادت، برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی را به صورت سالانه باعث تداوم و احیای جریان تئاتر عروسکی در کشور نمی داند و تاکید می کند: برگزاری چنین جشنواره ای، سطح کار عروسکی را در همان حدی که نیست و وجود ندارد، بالا می برد؛ نه در آن حد که باید باشد ولی متاسفانه تئاترعروسکی حقیر است و آنقدر حقیر است که آدم دلش می سوزد.

وی اضافه می کند: اگر با برگزاری این جشنواره قرار بود اتفاقی در تئاتر عروسکی بیافتد، باید تا الان افتاده بود، اما در زمان جشنواره تب و تابی وجود دارد و تا جشنواره بعد چیزی دیده نمی شود.






            معتمدآریا و ساخت مستند «هفت زنی كه سینما را دوست دارند»



            

فاطمه معتمدآریا این روزها مشغول آماده كردن مستندی به نام «هفت زنی كه سینما را دوست دارند» است.

این بازیگر سینمای ایران، درباره ی روند ساخت این مستند توضیح داد: این مستند یك كار شخصی است و چندسالی است كه برروی آن كار كرده ام. این كار هفت بخش دارد كه هم اكنون مشغول آماده سازی یكی از بخش های آن هستم.

وی همچنین درباره ی پیشنهاداتی كه در زمینه ی بازیگری دارد نیز گفت: برای حضور در پروژه های آقای عیاری و بهرام بهرامیان صحبت هایی شده، ولی هنوز تصمیم قطعی وجود ندارد اما هر دو طرف به همكاری علاقه مند هستیم.

معتمدآریا در پاسخ به سئوالی پیرامون شرایط این روزهای سینما تصریح كرد: سینما این روزها التهاب زده است و شرایط طبیعی ندارد، بنابراین در حالت غیرطبیعی نمی توان به ایده آل ها فكر كرد. این روزها سینما فقط نفس می كشد تا زنده باشد.

متأسفانه تمام مراجع و مراكز سینمایی بحران زده اند و درحال اثبات خود هستند و به جای آنكه بتوان بعد از ۳۰ سال با قاطعیت درباره ی سینما حرف زد، همه به نقطه ی اول رسیده اند و می خواهند همه چیز را از اول شروع كنند.

این بازیگر سینما همچنین به تازگی از جشنواره ی «گرانادا»ی اسپانیا بازگشته است و در این جشنواره برای «فعالیت در ارتقاء حرفه اش» تقدیر شده است و برای داوری در چند جشنواره های بین المللی هم دعوت دارد.

فاطمه معتدآریا درباره ی فعالیت های دیگرش نیز به ایسنا گفت:یكی از اعضای همیشگی «محك» هستم و از ابتدا در این موسسه ی خیریه عضو بودم و هنوز هم در زمینه ی كارهای فرهنگی شان فعالیت می كنم و همچنان با بنیاد «مهرآفرین» همكاری دارم، به علاوه در بنیاد كودك كه فعالیت شان متمركز بر بورس تحصیلی است، نیز هستم.






                     نیکی کریمی سومین فیلمش را کلید زد







فیلم برداری سومین فیلم بلند نیكی كریمی در مقام كارگردان، این روزها در تهران ادامه دارد.

«روایت» كه عنوان موقت این پروژه است، همچون «یک شب» و «چند روز بعد»، از ساخته های قبلی این فیلم ساز، اثری اجتماعی است که نیكی کریمی نگارش فیلم نامه آن را برعهده داشته است. در این فیلم، زوج مستندسازی درگیر مشکلات سوژه فیلم خود می شوند و تا پایان راه، او را همراهی می کنند.

در معرفی این فیلم عنوان شده است: پروژه «روایت» چند ویژگی قابل توجه نسبت به دو فیلم قبلی نیكی كریمی دارد؛ سرمایه گذار این فیلم شركت عصر نوین بی تاست که با حضور در این پروژه، سرفصل جدیدی از حضور بخش خصوصی صنعت در سینمای ایران را رقم زده است. این مؤسسه صنعتی به زودی در سایت خود، آخرین اخبار و عكس های پروژه «روایت» را منتشر می كند.

ویژگی دیگر تولید این فیلم، حضور بازیگر حرفه یی چون شهاب حسینی در کنار اشکان خطیبی و هستی مهدوی فر در كنار نیكی كریمی با حضور تعدادی از مطرح ترین ستاره های سینمای ایران در نقش های مختلف آن است.

جهانگیر کوثری تهیه کنندگی «روایت» را بر عهده دارد و طبق برنامه ریزی، مرحله فیلم برداری آن با مدیریت فیلم برداری تورج اصلانی در ۴۵ جلسه به پایان خواهد رسید.

فهرست دیگر عوامل پروژه سینمایی «روایت» به این شرح است: نویسنده و کارگردان: نیکی کریمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: سپهر میکائیلیان، دستیاران: مهدی بوستان پرور و عمار آقایی، منشی صحنه: سحر جزایری، گروه فیلم برداری: مدیر فیلم برداری: تورج اصلانی، دستیار اول: حسن اصلانی، دستیاران: امیرحسین صدقی راد، محمد خمیس آبادی، فرهاد رستمی، گروه صدا: صدابردار: نظام الدین کیایی، دستیار صدا: رسول خیرخواه، تدوین: مستانه مهاجر، گروه صحنه و لباس: طراح صحنه و لباس: سارا سمیعی، دستیاران صحنه: حسین نانکلی، حمیدرضا عامری و دستیار لباس: محیا حسینی، گروه چهره پردازی: طراح چهره پردازی: سودابه خسروی، مجریان گریم: پریا روشن و منعم کثیرلو، گروه تولید: مجری طرح و مدیر تولید: مجتبی متولی، دستیار تولید: ندا آصف، گروه تدارکات: مدیر تدارکات: محمدحسن نوروزی، دستیار تدارکات: اصغر جبارپور، مهدی خسروشیری و احمد عبدی، عكس و فیلم صحنه: عكاس: احمدرضا شجاعی، فیلم پشت صحنه: هومن قدرت نما، مشاور رسانه یی: مینا اكبری، بازیگران: نیکی کریمی، شهاب حسینی، اشکان خطیبی، مهدخت مهدوی فر، غزاله رشیدی، نادر فلاح، رامونا شاه و ...، سرمایه گذار: مهرداد مجیدی و تهیه کننده: جهانگیر کوثری.


               










         بيش‌ترين سيمرغ‌هاي بلورين جشنواره فجر در خانه كدام‌يك از سينماگران است؟








ابراهيم حاتمي‌كيا
با دريافت چهار سيمرغ بهترين فيلم و مجيد مجيدي با 4 سيمرغ بلورين كارگرداني جزو پر‌افتخارترين برندگان جشنواره فيلم فجر به شمار مي‌‌آيند. جشنواره بين المللي فيلم فجر در حالي از 11 بهمن سال جاري وارد بيست و هفتمين سال خود مي‌شود كه اولين دوره آن در سال 61 در حالي برگزار شد كه جشنواره غير رقابتي بود اما از دوره دوم و با رقابتي شدن جشنواره، هر سال شاهد اضافه شدن موارد متعددي به اين جشنواره بوده‌ايم.
بر اساس اين گزارش، در بخش بهترين كارگرداني پس از"مجيد مجيدي" كه با كسب 4 سيمرغ بلورين در صدر اين رشته قرار دارد "داريوش مهرجويي" و "كيانوش عياري" هر كدام با 2 سيمرغ در رده بعدي قرار دارند.
همچنين در ميان بازيگر مرد نيز"فرامرز قريبيان" و"پرويز پرستويي" هر كدام با دريافت 3 سيمرغ بلورين جشنواره به عنوان پرافتخار ترين بازيگران مرد جشنواره فيلم فجر به شمار مي‌آيند و پس از اين دو به ترتيب "عزت الله انتظامي"،"مرحوم خسرو شكيبايي" و "بهرام رادان" هر كدام با 2سيمرغ در رتبه بعدي قرار گرفته‌اند.
از نكات قابل توجه در فهرست اين است كه 4 سينماگر هر كدام موفق شده‌اند 5 بار سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر را به خود اختصاص دهند كه مي‌توان به نام‌هايي نظير "محمدرضا دلپاك"، "عبدالله اسكندري"،"محمدرضا شرف‌الدين" و "محسن روزبهاني" اشاره كرد.
همچنين در مورد جشنواره فيلم فجر مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه سيمرغ بلورين از دوره هفتم به برگزيدگان برتر جشنواره اهدا شد و از دوره دوم تا ششم برگزيدگان بخش‌هاي مختلف لوح زرين دريافت مي‌كردند.

بر اساس اين گزارش، فهرست كامل ركوردداران بيست و شش دوره برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم به شرح زير است:

ركورد بيشترين سيمرغ بهترين فيلم:"ابراهيم حاتمي‌كيا" 4بار

ركورد بيشترين سيمرغ كارگرداني:"مجيد مجيدي" 4بار،"داريوش مهرجويي" و "كيانوش عياري"2بار

ركورد بيشترين سيمرغ فيلمنامه:"مهرجويي"-"پرويز شهبازي"-"رخشان بني اعتماد" و"كامبوزيا پرتوي"2بار

ركورد بيشترين سيمرغ فيلمبرداري:"محمود كلاري"-"محمد آلادپوش"-"اصغر رفيعي جم" و "حميد خضوعي ابيانه" 3بار

ركورد بيشترين سيمرغ تدوين:"حسين زندباف" 4بار

ركورد بيشترين سيمرغ صداگذاري:"محمدرضا دلپاك"5بار

ركورد بيشترين سيمرغ صدابرداري:"جهانگير مير شكاري" و "يدالله نجفي" 4بار

ركورد بيشترين سيمرغ موسيقي:"حسين عليزاده"-"مجيد انتظامي"-"محمدرضا عليقلي" 3بار

ركورد بيشترين سيمرغ طراح صحنه و لباس: "امير اثباتي" 4بار

ركورد بيشترين سيمرغ طراح چهره پردازي: "عبدالله اسكندري"5بار

ركورد بيشترين سيمرغ جلوه‌هاي ويژه: "محمدرضا شرف‌الدين" و "محسن روزبهاني" 5بار

ركورد بيشترين سيمرغ بازيگر اول زن:"پروانه معصومي"-"فاطمه معتمد آريا" و "هديه تهراني" 2بار

ركورد بيشترين سيمرغ بازيگر اول مرد:"فرامرز قريبيان" و "پرويز پرستويي" 3بار
و "عزت‌الله انتظامي"، "مرحوم خسرو شكيبايي" و "بهرام رادان" 2بار

ركورد بيشترين سيمرغ بازيگر مكمل زن:"نيكو خردمند"، "فاطمه معتمد آريا" و "مهتاب نصيرپور" 2بار

ركورد بيشترين سيمرغ بازيگر مكمل مرد:"سعيد پورصميمي" 2بار

* توضيح: برخي از بازيگران، با كسب سيمرغ بلورين جداگانه يا ديپلم افتخار ركورددار هستند كه از اين بين مي‌توان به «خسرو شكيبايي» (با جوايزي كه براي فيلم‌هايي چون «اتوبوس شب» و «سالد فصل» گرفته) اشاره كرد.

خبرخوان سایت
شما هم می توانید با داشتن آدرس فید این سایت از تغییرات آن مطلع شوید .